Monday, May 10, 2010

Setahun sudah berlalu..

Assalamualaikum w.b.t... salam sejahtera..

dengan limpah rahmat dariNya.. diizinkan juga bgku mencoret sedikit perubahan kehidupan si anak2... (lama dah x ter'update')

ya Allah, mohon lindungan dariMu.. agar apa yang tertaip hanyalah sekadar cerita yang bermakna buat kami, mohon dijauhkan dari sebarang ketidaksesuaian bahasa dan isi cerita yang menjadikan kami jauh dariMu ya Allah....

kini, adik (muaz) sudah genap setahun akhir bulan 4 yang lalu, dan semingga selepas ulangtahun dia telah dikurniakan satu lagi nikmat Allah, alhamdulillah... gembira rasa hati bila lihat adik dah pandai berjalan sendiri... maka tampak sempurnalah tumbesarannya sepanjang setahun kehidupannya ini... dari lahir, pandai menangis, lihat, ketawa, mengenali, mengiring, tiarap, maju kehadapan, merangkak, duduk, diri, panjat dan berjalan... kini semakin laju dan laju....

moga setiap langkahnya akan mendapat rahmatMu ya Allah... tiada daya melainkan dengan izin dan kehendak-Mu.... segala MAHA hanya milikMu ya Allah...

namun jauh di sudut hati ini, 2 perkara yg masih tidak dapat aku lupakan sebagai ibunya... yg pertama: sewaktu mula2 adik pandai berjalan.... (asyik berjln saja, tidak kenal penat) mlm dimana ayah ke KL menghadiri kursus pelatihan sholat khusyuk bersama pak ustaz dan ahli jemaah sholat centre malaysia, aku dan anak2 balik ke kg. Dalam lewat mlm area jam 10.30 muaz berjalan jatuh dan terhantuk dibucu meja, dlm keadaan merangkak menangis lalu aku ambil dudukkan dipangku.. bila ku usap mukanya... ya Allah. byknya darah... aku, kakak, mak ngah dan ank buah terdiam.. lalu pandang jam. Jam 10.30 lbh.. bingung seketika.. klinik?! ubat?! susu?! ayah! apa nak buat nih...bila sebut ayah, aku teringatkan ketenangannya bila menghadapi sesuatu masalah.. maka aku cuba utk tenang, ya Allah saat tu aku jadi buntu seketika... namun Kau alirkan ilham yang tidak terjangka dek akal ku, lalu ku susukan dulu si adik (susu badan) dari situ aku tenangkan jiwanya agar tidak menangis dan aku lebih yakin dengan gerakkan yang dialirkan... sambil adik menyusu sambil aku mengelap darah yg mengalir... hinggala dia benar2 tenang dan darah pun tidak mengalir lagi. Dalam dan agak besar kena lubang itu... dengan keadaan kepala yg masih lembut... ya Allah Kau saja yg tahu tatkala itu.

nampak ringkas bukan? tapi jika emosi yg mengawal fikiran pastinya aku yg lebih menangis dari si adik.... terima kasih Allah, terima kasih.

yg kedua.... masa di kg mertua ku... dlm keadaan riuh rendah dek budak2 bermain + - jam 9pg , namun muaz yg aku tinggalkan sekejap saja dgn biras ku tampak menangis tanpa suara. (masa tu ke dapur ambilkan plastik utk mak ke rewang)... lalu ku angkat muaz.. apa yg aku dgr.. biras ku berkata " muaz kalau menangis mmg x kuar suara ya as?", aku pun menggelengkan kepala bermaksud tidak, ini bermakna menangis dengan suara... melainkan dah tak tertahan kuatnya... tapi lain yg aku tgk saat tu, bila aku angkat aku lihat, bibirnya biru, mukanya pucat, badannya lemah... ya Allah... aku terus berlalu melihat di mana ayah? sambil bg plastik pd mak, sambil panggil si ayah.. dan masa yg sama muaz lentuk2 di bahu dan aku hanya mampu mengusap2 dadanya, dalam hati ya Allahhh... kenapa ya?... aku takut sebenarnya masa tu... aku lihat ayah terdiam. Dan aku panggil dan panggil.... dan aku angkat agar dia tidak terus lentuk di bahu... lama kelamaan mukanya kembali pink2 merah.... mak juga tanya kenapa kakinya nmpk biru... masa tu mula semua berkerumun di tgh tangga (di anjung- rumah atas)... aku lihat muaz, lihat ayah, lihat muaz, lihat ayah... hati aku mula kata ya Allah aku masih belum sanggup kalau apa2 terjadi masa itu... wlaupun telah byk kali ayah ajar agar redhakan dgn apa yg kita syg... tahu.. faham... tp bila dah sampai masanya ianya berbeza, itu tandanya aku masih belum pasrah ya Allah...

dan kini...
alhamdulillah.. ya Allah,
aku bermohon agar kami semua dalam limpah rahmat dan kasih sayangMu ya Allah...

No comments:

Post a Comment