Tuesday, January 5, 2010

bas oo bas

^-^ post dr blog lama

Assalamualaikum w.b.t

Lama rasanya tidak mencoret karenah dan telatah anak2... apa yang aku nak kongsi ialah kakak dah mulai mengenal warna. Biarpun baru 1 atau 2 warna yang dia ingat, ianya cukup mengembirakan hati ibu ini. Terima kasih Allah, bagi puteriku mengenali warna2 ciptaan Mu...

seperti biasa di waktu pagi dia akan ku bawa bersama melalui jalan2 besar melihat pelbagai kenderaan, dari bas, lori, motosikal, basikal mahupun bajak, alhamdulillah syukur dia telah banyak mengenali. Kali ni tumpuan aku mahu dia belajar mengenali warna pula... setiap pagi ada saja bas yang dia lihat, samada dari jarak dekat mahupun jauh. Dan tiap kali itu juga suami atau aku akan bertanya "bas itu warna apa, kakak?", "sejak sehari dua ini, dia mula menyebut " bas kuning....hehehe", lalu ku dan suami bertepuk tangan..."pandai...tahniah kakak, terima kasih Allah kakak dah kenal warna bas kuning",.. kata2 ini lah yang aku cuba kekal agar dia lebih memahami dan menyedari akan Allah. Berterima kasih dan sering mengingati setiap apa juga kejadian, apa juga yang dilihat, dikata semuanya datang dari Dia.

Kakak juga dan mulai mengenali warna barang2 mainannya, terima kasih Allah memberi aku nikmat rasa gembira melihat anak membesar di depan mata.


bas itu warna apa?
"warna kuning... heheh..."


mainan ini warna apa?
"ijau, bilu, kuning, olen..."
mana kuning?
"niiiiiiii......"
mana hijau?
"ijau dah abisss...."

keletah si kakak...

Salawat

^-^ post dr blog lama

Assalamualaikum w.b.t.

Salawat ringkas dr kakak, ni masa dalam perjalanan marhaban fakulti dr pt raja nak ke BPahat, jauh tu... tapi nak tahan dari si kakak tidur maka si ayah bersalawatlah bersama2 dalam kereta.
byk kali aku cuba rakam tapi kakak xbagi, aku pk inilah yg terbaik aku dapat rakam yg lain xder 5 saat dah kena 'cut' dengan jeritan si kakak, ni ibu simpan utk kakak dengar bila besar nanti yer... (kalau panjang umur la blog nih.. hehe...)

video video

Penat + Ngantuk = Mamai2....

now i know A B C...

^-^ post dr blog lama



Aliff Baa Taa..

^-^ post dr blog lama

Barang baru utk si adik..

^-^ post dr blog lama

Assalamualaikum w.b.t.

"yea..yeaa... ayah belikan adik muaz walker, pasni x moh nangis2 eh.. leh la g kejar kakak naik walker ni...", itula harapan aku. Senang sket dia nak bergerak2 xderla nak kena dukung saja...

tapi korang nampak nih?harapan ku meleset sama sekali, belum sampai pun barang nih kt rumah, kakak dah booking dulu.. "ni kakak punya, ayah beli...". cihh... bukan main lagi mengaku barang dia...

aku, suami, dan muaz.. diam je... tak leh nak kata apa, muaz lagilah... macam xder perasaan je aku tgk... hah... adik lum tau... nanti dah tau siapla kakak...

"kakak kongsi eh, bila dah jemu bg adik naik pulak ok...", ni pulak harapan suami ku..


***Penunggang yang tiada rase bersalah.. hihi..

ni basikal untuk kakak, takat ni belum berani lagi naik, duduk belah belakang beranila, tp aku yang cuak kuatir terjongkit plak basikal tu...



nilah walker dan tuannya... bukan main lgi tersengih dapat naik...



arituhkan si kakak ada nyanyi mcm nih kan...

Puk amai2...
lalang upu...

....(diam seketika)...

adik pandai...isap susu..

emak anis ..
antannn....

adikKKK!!!.. tak mau!! angis!!!!!!.. (sambil menjerit2)

ibu kiiiije...
..(maka ketawalah dua beradik nih)..

aku pahamla dia nyanyi...
ni mesti mak ngah nyanyikan adik, kakak yang hafal..
ok la drpd dia nyanyi yg pelik2 baik gak dia nyanyi lagu nasihat...

chayokk..chayokk...

Perkembangan baru...

^-^ post dr blog lama

Assalamualaikum w.b.t

lama aku tak bercerita tentang anak... bukan tak ada perubahan, ada.. cuma aku yang tidak berkesempatan untuk mencoret cerita...

pertamanya, aku ingin sekali mengucapkan "Terima Kasih Allah.. kerna anak ku telah mendapat ilmu baru dan nikmat menghafal" dan "TAHNIAH...sayang " buat Nur Alya kerana dalam pendengaran aku dan suami, dia dah lengkap untuk menyebut A hingga Z, Alif hingga Ya, dan 1 hingga 10 dengan jayanya... yang pasti dia tak suka tingkahlakunya di rakam oleh aku...

ini la dia, si kakak NUR ALYA... 2tahun 2 bulan



Tidak semudah ini untuk aku percaya seawal 2 tahun telah mampu menghafal dan berbual seperti orang dewasa. Tapi setelah aku sendiri lalui maka aku yakin ianya tidak mustahil. Kehendak DIA kalau hendak ditunjukkan, dengan sesiapa juga DIA berikan... aku berniat agar kelebihan ini aku dan suami tidak sia-siakan... tapi aku yang kurang berdisiplin untuk menguruskan masa bersama si anak... macamane tu eik? bagi la aku semangat untuk lebih berhemah menguruskan masa... agar aku mampu berpk dengan lebih baik dan kreatif... biar x karat dan heng pemikiran ku ini... eh?! pernah heng ker? ha ha ha... apepun, tengokla wajah2 si kakak... ada muka kreatif dan bergaya x? bapak dia pun kena juga... tengok nih...



*** haha... ayah saper la nih...



Last puasa... dan seminggu berhari raya..

^-^ post dr blog lama


** Muhammad Muaz dah pandai meniarap

Assalamualaikum w.b.t.

Sukanya hati bukan kepalang, anak bujang ku dah pandai meniarap di akhir2 puasa ini, terima kasih Allah, muhammad muaz dah pandai meniarap sendiri untuk menyambut hari raya ini, mudah-mudahan dengan pandai meniarap ni, dia tidak berasa panas sangat di bahagian belakang badan jika berbaring sendirian... dan kuranglah sikit risiko ruamnya....

Dan alhamdulillah setelah mengharungi seminggu berhari raya ini, tiada masalah berat yang di alami kedua beradik ni, tiada masalah kepenatan, demam, dan sebagainya... Cuma sedikit alahan, si kakak terkena cirit mungkin makan kuih raya.. dan si adik terkena sedikit selesema mungkin kesan air yang berais yang aku minum, maklumlah... raya... mcm2 aku makan, dan mcm2 la rase susu jadinya...

Ya Allah, moga2 anak2 ku cepat sembuh ye.. ya Allah, sesungguhnya yang memberi sakit tu Engkau, dan menyembuhkannya juga Engkau ya Allah...

Dan alya dah tambah pelbagai perkataan diluahkannya... pada last cuti raya... sedang dalam perjalanan ke segamat, dia berkata " yea..yea... arini kakak nak gi raya.." tersenyum aku dan suami mendengar si kakak berkata. Dah seminggu kita raya, baru ni dia ingat nak sebut raya bila menaiki kereta, biasanya jika ditanya dia akan jawab " kakak nak gi jalan...". Terima kasih Allah...

harap2 akan ada lagi perkataan yang baru yang akan di hafal dan baik untuk pertambahan tatabahasanya. Dan untuk kemudahan komunikasinya juga...

Edisi Baju Rayer...

^-^ post dr blog lama

Assalamualaikum w.b.t.

lani aku nak cite pasal baju rayer lak.... raye ni aku berminat nak menjahit baju raya utk muaz sahaja... memandangkan saiz utk dia tiada dipasaran. Utk alya awal2 lagi aku dan dia pegi beli... tema kami rayer ni coklat, semperna sofa baru rumah kami, sofa yang gedabak bagai... ishh... malulak nak cite... nampak la aku ni mcm x reti nak decorate rumah... hahaha.. suker aku la, rumah aku.. hehe...

berbalik cite baju raya, akunya pun beli siap dan si dia pun beli siap, lagi sesuaiii... mula2 cari baju si ayah dulu, pastu si kakak, dan kemudian si ibu (aku la tuh...) mahunya, 3, 4 kali aku round bazar pt raja ni... sampai tuan kedai dok tanye "x jumpa lagi kak, yang sesuai..." haha... perli aku ka apa?

tapi yang paling x sukernya... peten baju skrg ntah apa2 je... dah la pelik, jarang mengalahkan kain kelambu... korang x pk ke korang yang menjual pun dapat saham gak utk akhirat kelak... ishh... jgn la menempah nyaia... apepun aku x berminat nak membeli baju seperti tu, lagikan memakainya... tudung pun mcm tu jugak, 1 bazar aku round cari bawal xder... yang ade si ikin dan sepupu dan sepapatnya... eee... x gemar che'...

malam tadi aku baru siapkan baju muaz, dgn menggunakan tangan, maklumlah xder mesin, tgn pun jadilah... ala2 simple mimple gitu... pakaipun nanti 1/2 hari je... baby mane tahan pakai baju licin2 ni, tp aku harap dia ok je lah...

ni la baju raya utk muaz...

p/s korangnya baju warna apa tahun ni?

injek

^-^ post dr blog lamaAssalamualaikum w.b.t

harini muaz kena injek utk 5 bulan punya... pagi2 lagi aku dah bangun.. maklumla bulan puasa kena la bangun sahur, pastu siap2 aku g la solat subuh, hajat dihati nak mengosok tetiba boleh ke katil dan sambung tido plak.. sambil tu aku menyusukanla si adik muaz..

tup..tup... 6.50, sasau gak aku bangun mengingatkan baju kerja yang belum bergosok, masak air utk mandi muaz... ishh... bila cek, eh ada baju gosok ngan tudung arr... mesti dia dah gosokkan, Mekasih syg... sker...sker... lani nak g mandikan muaz lak. X bangun2 lagi dah kul 7.10, apa lagi kakak pun mengejutla si adik dengan suara lantangnya... "aaadikkkkk.... angun... aaadddiikkkk... angun la... nak balik ni mah ma'ngah x..." cenggitu la lebih kurang ayatnya...
ngan bahasa yang belum cukup sempurna tapi aku suker dengar si kakak celoteh...

ishh.. macam dah lari tajuk lak... sesampainya kt klinik, aku org ketiga... kejap je dah panggil utk timbang dan ukur tinggi si muaz, siap bg ubat demam lagi.. tapi lum injek lagi...
aku pun tunggu la, adalah 15 minit gak menunggu... lama pulak,

sedang2 bebual ngan ibu2 yang lain, nama muaz pun dipanggil utk amik 'upah', bagi ubat mulut 2 titik, pastu injek... baguslak, x kuat dan x lama dia menangis.... masuk je keta, aku soh dia tido, x leh minum selama setengah jam...

muaz.... anak ibu kuat eh, kalau demam sket je... nanti ma'ngah bagi ubat biar cepat baik....
Terima kasih Allah, kerana memudahkan urusan ku pagi ini, aku harap anak2 aku sihat2 hari ni..
dan aku berharap gak muaz x demam yang teruk sangat...

korang pernah terpiki x, apa yang aku taip ni....

CaCaTan UntuK Si kecil...

^-^ post dr blog lama...


Assalamualaikum....

arini, aku mula dengan blog baru utk bercerita tentang anak-anak aku...Nur Alya dan Muhammad Muaz. Masing-masing baru 2thn dan 5 bulan...
apa yang aku nak cerita adalah aktiviti mereka setiap hari.. manalah tahu kot2 panjang umur blog ni, boleh la dijadikan diari utk mereka... sambil tu boleh aku belajar menulis, menaip dengan pantas dan mengembang kan kekreatifan aku memceceh... boleh ker cam tu?

boleh la... sendiri tanya, sendiri jawab....

ok...